De siste 2-3 ukene før konkurranse er alltid litt spennende.Jobben er gjort og nå er det om å gjøre å samle overskudd. Den absolutte formel for dette finnes nok ikke, men prinsippet går ut på å redusere treningstiden, og opprettholde treningsøktene. Intensiteten på øktene bør også gå ned en del, men det er viktig at ikke kroppen går i “hvilemodus”. Jeg spiser stort sett rimelig sunt hele tiden, men nå er jeg ekstra påpasselig med å spise mat som er bra for restitusjon, oppbygging og overskudd.

tredemølle

Dette året har jeg en utfordring med hensyn til oppladning foran Ultraløp. Det er mitt første løp og jeg har brukt mye tid og lest mye om andres erfaringer med dette. Jeg føler at jeg er rimelig godt forberedt fysisk og psykisk, men næring underveis betyr like mye. Bommer jeg på dette vil yteevnen gå betraktelig ned. Med kun en mat og drikkestasjon på 62 km sier det seg selv at mye må tas med i sekken, og det betyr mer vekt å dra på. Jeg satser på å fylle vann i bekkene langs løypen. Værmeldingen har også endret seg fra 20 grader og sol, til 10-15 og delvis sol. Det betyr mye for væskemengden jeg trenger underveis. Jeg satser på energibarer og geler. Lett å ta med, og lett å kontrollere innholdet.

massasje