IMG_20140826_140723

Glad mann på vei opp Flørlitrappene etter å ha sittet timesvis i kajakken inn Lysefjorden. August 2014

Tittelen er kanskje ikke helt passende for meg enda. Jeg skal tross alt bare være med i mitt andre ultraløp om to uker. Men da jeg forberedte meg i fjor, savnet jeg noen tanker fra hodet til en ultraløper. Det står mye om utstyr og hva du skal spise, men lite om hvordan en mentalt skal komme seg igjennom lange løp. Jeg kan ikke skryte på meg all verdens erfaring, men jeg deler gjerne mine tanker.

Det første budet mitt er å være godt forberedt. Med det menes at treningen har vært målrettet, maten har vært topp kvalitet slik at jeg vet at «motoren» har fått det beste. Lengden på treningene må også økes både i km og timer. Du skal tross alt holde kroppen gående i en hel arbeidsdag, med en puls som absolutt ikke er hvilepuls!

DSC_0476

Skoene mine, Inov-8 race ultra 290

Ukene før løpet er viktige! Utfordring ligger i å treffe formkurvens topp akkurat på løpsdagen. Jeg burde egentlig ha skrevet ned alt i detalj i en treningsdagbok, men det har jeg ikke. Jeg gjorde det mye før. Når du har trent i mange år, får du en viss «feeling». Det vil si at du jobber ut fra noen grunnprinsipper, og i tillegg kjenner etter hvordan kroppen responderer på balansen mellom trening og hvile.

DSC_0363

Refsvatnet ved Prekestolhytta, mai 2015

Jeg visualiserer løypen i hodet og studerer kartet. Blir litt skremt hver gang. Det er fryktelig langt! Jeg tenker at jeg har klart det en gang før og derfor klarer jeg det denne gangen også. Det er ikke bare et løp, det er en opplevelse, det er Norges hardeste hinderløype i Norges fineste natur! 

DSC_0346

Dette oversiktsbildet finner du hvis du tar turen til Prekestolen.

Jeg trener i løypen for å bli å bli kjent med den. Hold venstre, helt til venstre her, sa jeg til meg selv igår da jeg kom til stedet jeg løp feil i fjor. Hold venstre! I dag trente jeg litt på starten. Starten er 7 km asfalt med jevn stigning. Det simulerte jeg på tredemøllen idag. Jeg stillte inn farten jeg tenker å holde og deretter økte jeg stigningen hvert femte minutt. Føltes veldig greit! Hva tenker jeg videre? Dette året er vi flere som starter. Muligheten for å løpe sammen med andre er større, og sammen blir farten høyere. Er det mulig å klare det bedre enn i fjor? Det skal mye til, men hvis løypa er tørr og kroppen fungerer, da går det! Næringinntaket er noe jeg tenker mye på. Optimalt balanse uten å få magetrøbbel. I fjor hadde jeg Yt-barer, gathorade sportsdrikk og powerade gels. Det fungerte utmerket. Ca 60-70 gram karbohydrater i timen og 0,6 liter drikke i timen tror jeg kan gå bra. Det kommer litt an på temperaturen. Værmeldingen sier foreløpig 19-20 grader og da går det mye mer drikke! Skoene har jeg klart å bestemme meg for, Inovate Ultra 290. I fjor brukte i Talon 212. De fungerte helt supert, men jeg kjente hver sten i slutten. I år går jeg for tykkere såle for å unngå det. De er litt glatte på vått føre, men jeg tenker at det er alle sko. Når startskuddet går vil jeg satse på en god start og legge meg i første pulje hvis jeg klarer. Starten er lettløpt og muligheten for å «tjene minutter» her er god. I år bytter jeg ikke sko. Satser på at det skal bra. Sparer minutter på det også. Videre i løpet vil jeg kjøre knallhardt i stigningene. Sterke ben, sterke ben! Det er et teknisk krevende løp. Det gjelder å flytte bena fort både oppover og nedover. Nedover vil også styrken bli min styrke. Det kreves gode lår og legger for å klare å holde farten oppe. Det klarer jeg!! Jeg gruer meg litt til den siste stigningen før siste mat og drikkestasjon. Det blir hardt! Håper de står og heier på toppen i år også! Når jeg har kommet meg opp der er mye gjort, tenker jeg . Jeg har enda et lite dilemma her. Skobytte er meget gunstig her. Tørre sokker og nye mykere sko kan gi meg en god «boost» . Vet ikke helt enda hva jeg går for.

I fjor tenkte jeg at det kun var en liten treningstur igjen. 15 km er lite! Det går for det meste nedover og det er bra. I år løper jeg muligens sammen med noen. Alle like trøtte, alle like glade for å snart være i mål!