DSC_0536

Har du vondt i bena, er kajakk en super treningsform!

Den store frykten for meg er å bli skadet. Jeg kan tåle å ha vondt i en uke, men etter det blir jeg rimelig stresset. Løsningen min har vært å minske sjansen for å bli skadet ved å trene allsidig. Det som også er fordelen med det er at hvis jeg ikke klarer å løpe, kan det fint fungere greit med sykling og svømming. Romaskin eller kajakk er også et alternativ. Det kommer selvfølge an på skaden din, men jeg synes det er viktig å ikke låse seg til en idrett.

Jeg har denne våren hatt en trøblete legg og akilles. Det er en veldig vanlig skade blant løpere, og årsaken er nok at jeg ble litt for ivrig med treningen i vinter. Økte treningsintensiteten og antall km for raskt. Som mange andre forsatte jeg bare å trene. Jeg har jo meldt meg på Ultramaraton, Lysefjorden Inn i juni. Jeg kan ikke slutte å trene.

Er det mulig å vinne over skaden samtidig som jeg gradvis øker treningsmengden? Det ble det store spørsmålet jeg ville finne svar på. Den venstre leggen min ble stivere og stivere jo lengre jeg løp. Det «knyttet» seg og etterhvert ble det også vondt i akillesen.

DSC_0638

Velger du det rette «sporet», vinner du over skaden!

Jeg tok kontakt med Eirik Børseth ved Raftklinikken, Randaberg. Han startet med triggerpunktsakupunktur, nåler i leggen med strøm for å aktivisere og løse opp «knutene» i  leggen min. Jeg fikk også «hjemmelekse» med negative tåhev og strekking av leggmuskelen. Det fungerer slik at du bare trener leggen i den eksentriske fasen. I begynnelsen reduserte jeg på løpetreningen, men ikke på den totale treningsmengden. Det ble mer sykling, svømming, og styrketrening. Jeg har også brukt flere timer på å lete etter gode tips på nett. Med mitt konkurranseinstinkt snudde jeg den depressive tanken til en positiv utfordring: » Vinn over skaden!»

Jeg kunne bare sluttet med trening i noen uker, og sannsynligvis vunnet over skaden på en mer behagelig måte. Men jeg og mange andre som er litt over gjennomsnittet opptatt av trening, har ikke alltid tid til å stoppe opp i treningen. Det er krise hvis formkurven peker andre veien!

Egeninnsats er nøkkelordet! Du vinner over skaden hvis du gjør det som må til. Det kan være kjedelige øvelser som du må gjøre morgen og kveld. Jeg har tatt kjevlen til kona. Den er veldig fin til å bruke på akillesen. Sett deg på gulvet  og legg akillesen opp på kjevlen, legg litt tyngde på og rull frem og tilbake. Grunnen til at dette skal virke er at det skaper sirkulasjon i et området som har dårlig sirkulasjon.

Etter noen behandlinger hos Eirik Børseth, er jeg nå klar til mitt store løp dette året. Jeg var for noen måneder siden rimelig sikker på at det ikke skulle gå. Profesjonell hjelp, egeninnsats og viljen til å vinne over skaden har gjort at også frykten for skader i fremtiden er betraktelig minsket. For jeg vet at det går an å vinne over skaden!!

massasje

Eirik Børseth masserer meg før Lysefjorden inn 2014

Takk til Eirik Børseth, Raftklinkken.