Det er nytt år og nye muligheter! Men det er det samme som skjer i starten av hvert nye år. «ALLE » skal trene og slanke seg! Mediene flommer over av trylledrikker og andre trylleformler som skal få deg i superform på minimalt med tid. Flott og fint at «alle» vil starte et nytt og bedre liv, men «alle» klarer ikke fortsette med nyttårsforsettet. Hva er det som skiller en som klarer det og en som ikke klarer det?

Tittelen » musklene sitter også mellom ørene» skal rent metaforisk vise at tankens kraft er også viktig i kampen for en bedre helse. «Tankens kraft» er viktig i alt vi foretar oss. Hvor mye har vi lyst til å lykkes og hvor stor er frykten for å mislykkes. Hva må til for at jeg skal nå målene jeg setter meg? Mentale trenere blir stadig mer brukt av toppidrettsutøvere og andre folk i viktige stillinger. Hva er grunnen til det? Formålet med å leie inn slik ekspertise er å hente ut det beste og eventuelt kartlegge sperrene som gjør at «utøveren» ikke får ut alt potensialet. Tilbake til oss «vanlige folk» kan vi lett overføre litt av denne praksisen slik at motvind blir oftere og oftere til medvind!

Vi holder oss til treningsverden. Det er et nytt år og du tenker at nå har forfallet pågått lenge nok, og du er klar for å gjøre noe med det! Det samtidig som du begynner og trene må du starte med å «dekode» hjernen din. Hjernen er sjefen som sitter fast på toppen av ryggraden din. Hjernen er kontrollsenteret som sender beskjeder ut til resten av kroppen din. Hjernen bestemmer om du skal klare å reise deg opp av stolen. Da er det naturlig å ta tak i «musklene mellom ørene» og «reboote» systemet i det nye året. Kroppen trenger oppdatering 2.0.1.5! Det har blitt altfor mye «softvare» (les: fett) og altfor lite «hardware» ( les : muskler). Vi må gjenopprette positive tanker omkring det å bevege seg, det å kjenne svetten sile nedover pannen , og det å rett å slett tørre å ta seg helt ut en gang i blant!

Vi er skrudd sammen på forskjellige måter. Det medfører at èn suksessoppskrift ikke nødvendigvis virker på alle og enhver. Men en tenkt «firkantet» oppskrift kan se slik ut.

Før start:

1. Hva ønsker du å oppnå?

2. Hva må til for at du skal klare det?

3. Hvor mye betyr det for deg og andre at du klarer det?DSC_0204

4. Hvem kan hjelpe deg med å klare målet ditt?

osv..

Underveis:

Mental «peptalk» til deg selv ( din indre dialog)

1. Snakk til deg selv! » Dette går bra!» , «Dette klarer jeg», «jeg er kjempeflink».

2. Snakk med andre om hva du har satt deg som mål. Det gjør deg mer forpliktet.

3. Gjør avtaler og tren sammen med andre.

osv..

Det virker kanskje litt merkelig at en skal «snakke med seg selv», men det virker, og det er en del av «omkodingen» i hjernen din. Hvis noe gjentas ofte nok dannes det en «sti» i hjernen. En sti som vi ofte går på, gror aldri igjen!

En sti gror aldri igjen hvis du går på den jevnlig..

En sti gror aldri igjen hvis du går på den jevnlig..

Da jeg løp alene uti «ødemarken» på Lysefjorden inn løpet benyttet jeg selv denne teknikken for å holde tempoet oppe i 62 km. Arrangøren hadde også satt opp skilter med slike «ordtak». Veldig kjekt å møte på  «små søte» skilt som det stod : » Du er best !» på. Kunstig, tenker du, men har du noen gang prøvd å gjøre dette over lang tid. Du må lage en «sti» for det skal virke.Drawing

Prøv da vel! Lykke til med en ny livstil i 2015!

Mvh. Morten