Nå sitter jeg her i godstolen og tenker litt på hva som kan være interessant for andre å vite noe om. Nå er det ca 4 uker siden «sesongslutt» for min del. Nå er det tid for å oppsummere. Hva var bra, og kan jeg klare det enda bedre? Jeg har akkurat blitt 40 og hypotesen min går ut på at det fortsatt er mulig å utvikle fysikken selv om alderen jobber imot.  Det viser seg at når man har passert 40, forsvinner  i snitt 250 gram muskler hvert år uten trening. Det er det som er mye av årsaken menn i 40 årene får den berømte «airbagen» og at damer ikke forstår hvorfor de legger på seg når de ikke spiser mer enn før..

Trening er ferskvare. Det er fortsatt noen der ute som gjemmer seg bak all treningen de gjorde i ungdommen. Kondisjon og styrke er ferskvare og det betyr at det må bli en del av livstilen din hvis du ønsker en «spretten» kropp.

Jeg har et veddemål med sønnen min som er 13. Jeg skal løpe rundt Stokkavannet (8,2 km) raskere enn han når han er 18 og jeg er 45. 1000 kr har jeg veddet på det. Jeg ligger bra an nå. Nå har han ikke sjans i havet! Det store spørsmålet er hvordan formen min er om 5 år. Hvordan skal jeg opprettholde min motivasjon for trening i 5 år til, og hvordan har jeg klart det i de 35 årene jeg har holdt på.? Nøkkelen ligger i å gjøre treningen variert og utfordrende på flere områder. Hvis du  jogger den samme turen, samme dagene, samme farten og med samme joggskoene. Hva skjer da? Jo, du får det samme resultatet. Du står på stedet hvil og lurer på hvorfor du ikke har fremgang. Det verste utfallet er da at konklusjonen blir : » Trening virker ikke på min kropp!» .

Trening er egentlig en ganske enkel aktivitet, men kroppen din er slik at den krever utfordringer for å ville bli bedre. Når pulsen øker og svetter renner, blir det en oi, oi reaksjon som kroppen ikke liker. Musklene tenker at her må vi gjøre noe for å «beskytte» oss. Resultatet blir da at muskelfibrene bygger seg sterkere for å tåle påkjenningen som kommer fremover. MEN det som mange gjør feil er at de ikke varierer treningen nok og «kjører i samme sporet» hele tiden. Periodisering er da en meget bra metode for å lure kroppen til stadig nye formtopper! Periodisering betyr å dele opp treningen i perioder for eksempel på 8-12 uker der en endrer treningsopplegget for hver periode.  Hver periode har sitt mål og hensikt.

Grunnen til at periodisering er en smart måte til fremgang, er at du «bygger sten for sten» over år, og kroppen venner seg ikke til det «samme sporet og giret»

Akkurat nå er jeg ferdig med konkurranser for i år. Da reduserer jeg treningen en periode for å få overskuddet igjen. Deretter er det å begynne litt rolig tilvenningstrening.  Dette gjør også at jeg får et mentalt overskudd slik at motivasjonen for å fortsette med treningen bygges opp. Videre plan er at jeg skal bygge meg gradvis opp og litt forbi den toppen jeg nådde i fjor. Nå på vinteren blir det også mer fokus på styrketreningen for å tåle den harde kondisjon og utholdenhetstreningen videre i sesongen. Styrketreningen er også med på å forebygge skader.

Lykke til med treningen!

Morten.